PrEval – Evaluation Designs for Prevention Measures
PrEval (Evaluation designs for prevention measures – multi-method approaches to impact assessment and quality management in extremism prevention and the interfaces to violence prevention and political education) is a research and transfer project to survey evaluation needs and capacities in extremism prevention in Germany. PrEval aims at the development of multi-method evaluation designs and includes the interfaces to crime prevention and political education. The aim is to anchor questions of quality management and evaluation more firmly than before in extremism prevention, crime prevention and political education. PrEval deals with a wide range of phenomena that encompasses political and religious extremisms and addresses measures from political education, primary, secondary and tertiary prevention as well as interfaces to crime prevention. PrEval uses analysis, monitoring and mapping formats and develops multi-method evaluation designs based on selected pilot studies.
The PrEval network is coordinated by the Peace Research Institute Frankfurt (PRIF). The other partners in the network are the Leibniz Institute for Research and Information in Education (DIPF), the Global Public Policy Institute Berlin (GPPi), the Institute for Interdisciplinary Research on Conflict and Violence at the University of Bielefeld (IKG) and the Violence Prevention Network (VPN).
PrEval is funded by the German Federal Ministry of the Interior and Community (BMI) from March 2020 to June 2022 with funds from the “National Prevention Program against Islamist Extremism” (NPP).
Further information on the project website preval.hsfk.de.
- Lindenstruth-Frei, Rebecca
- Scheu, Lea Deborah
- Tultschinetski, Sina
- Johansson, Susanne
- Klöckner, Mona
- Rieth, Alisa
- Schlicht-Schmälzle, Raphaela
- Evaluation and quality management in violent extremism prevention | 2023
Junk, Julian (2023): Evaluation and quality management in violent extremism prevention, in: Ben Slama, Brahim/Kemmesies, Uwe (eds), Handbook of Preventing Violent Extremism. An integrative cross-phenomenal approach for governmental agencies and civil society, (Vol. 54), Wiesbaden: Polizei + Forschung, 354–378, https://www.handbuch-extremismuspraevention.de/HEX/DE/Home/Handbook_English/Handbook_English_node.html.
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- Evaluation der politischen Bildung im Jugendstrafvollzug – Ansätze, Chancen, Herausforderungen | 2022
Tultschinetski, Sina / Theis, Désirée / Rieth, Alisa (2022): Evaluation der politischen Bildung im Jugendstrafvollzug – Ansätze, Chancen, Herausforderungen, PRIF Report 12/2022, Frankfurt/M, DOI: 10.48809/prifrep2212.
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- Developmental Evaluation zur Begleitung von Entwicklungsprozessen in Projekten der Radikalisierungsprävention – ein Anwendungsbeispiel | 2022
Schmidt, Olga / Liebich, Johanna / Klöckner, Mona / Walkenhorst, Dennis / Dziri, Bacem (2022): Developmental Evaluation zur Begleitung von Entwicklungsprozessen in Projekten der Radikalisierungsprävention – ein Anwendungsbeispiel, PRIF Report 10/2022, Frankfurt/M, DOI: 10.48809/prifrep2210.
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- Evaluationskapazitäten im Bereich der Extremismusprävention und der politischen Bildung in Deutschland | 2022
Uhl, Andreas / Freiheit, Manuela / Zeibig, Benjamin / Zick, Andreas (2022): Evaluationskapazitäten im Bereich der Extremismusprävention und der politischen Bildung in Deutschland, PRIF Report 9/2022, Frankfurt/M, DOI: 10.48809/prifrep2209.
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- Evaluation und Qualitätssicherung in der Kooperation sicherheitsbehördlicher und zivilgesellschaftlicher Akteure in der sekundären und tertiären Extremismusprävention | 2022
Junk, Julian / Koynova, Svetla / Ohlenforst, Vivienne / Ruf, Maximilian / Scheu, Lea Deborah (2022): Evaluation und Qualitätssicherung in der Kooperation sicherheitsbehördlicher und zivilgesellschaftlicher Akteure in der sekundären und tertiären Extremismusprävention, PRIF Report 8/2022, Frankfurt/M, DOI: 10.48809/prifrep2208.
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- Monitoring, Evaluation und Lernen: Erfahrungen und Bedarfe der Fachpraxis in der Prävention von Rechtsextremismus und Islamismus | 2022
Koynova, Svetla / Mönig, Alina / Quent, Matthias / Ohlenforst, Vivienne (2022): Monitoring, Evaluation und Lernen: Erfahrungen und Bedarfe der Fachpraxis in der Prävention von Rechtsextremismus und Islamismus, PRIF Report 7/2022, Frankfurt/M, DOI: 10.48809/prifrep2207.
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- Klientenzentrierte Evaluation in Multi-Agency-Settings der Extremismusprävention | 2022
Johansson, Susanne / Junk, Julian / Liebich, Johanna / Walkenhorst, Dennis (2022): Klientenzentrierte Evaluation in Multi-Agency-Settings der Extremismusprävention. Möglichkeiten und Grenzen eines wirkungsorientierten Vorgehens, PRIF Report 6/2022, Frankfurt/M, DOI: 10.48809/prifrep2206.
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- Multimethodische Evaluationsdesigns: eine Erhebung der sozialwissenschaftlichen Praxis | 2022
Klöckner, Mona / Verhovnik-Heinze, Melanie / Schlicht-Schmälzle, Raphaela / Nakamura, Reiko / Strunk, Julius (2022): Multimethodische Evaluationsdesigns: eine Erhebung der sozialwissenschaftlichen Praxis, PRIF Report 1/2022, Frankfurt/M, DOI: 10.48809/prifrep2201.
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- Webvideos und Livestream zur Aufklärung über Desinformation | 2021
Theis, Désirée / Verhovnik-Heinze, Melanie / Kroll, Stefan / Kierek, Keshia (2021): Webvideos und Livestream zur Aufklärung über Desinformation. Evaluationsansätze zu digitalen Formaten in der politischen Bildung, PRIF Report 8/2021, Frankfurt/M, DOI: 10.48809/prifrep2108.
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- Erfahrungen aus der Evaluationsplanung eines Aussteigerprogramms | 2021
Klöckner, Mona / Koynova, Svetla / Liebich, Johanna / Neef, Lisa (2021): Erfahrungen aus der Evaluationsplanung eines Aussteigerprogramms. Voraussetzungen für Wirksamkeitserfassung in der tertiären Extremismusprävention, PRIF Report 6/2021, Frankfurt/M, DOI: 10.48809/prifrep2106.
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- Gestion de la qualité des interventions de prévention et de lutte contre l’extrémisme violent dans la prévention secondaire et tertiaire : Aperçu et premières étapes de la mise en oeuvre de surveillance et de rapports | 2021
Junk, Julian (2021): Gestion de la qualité des interventions de prévention et de lutte contre l’extrémisme violent dans la prévention secondaire et tertiaire : Aperçu et premières étapes de la mise en oeuvre de surveillance et de rapports, Brussels: European Commission / Radicalisation Awareness Network (RAN), www.ec.europa.eu/(...).
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- Erfolgsbedingungen und Herausforderungen für die Zusammenarbeit von Fachpraxis und Wissenschaft bei der Evaluation von Angeboten politischer Bildung | 2021
Schlicht-Schmälzle, Raphaela / Theis, Désirée / Tultschinetski, Sina / Verhovnik-Heinze, Melanie / Kautz, Christian / Kirchmann, Maryam (2021): Erfolgsbedingungen und Herausforderungen für die Zusammenarbeit von Fachpraxis und Wissenschaft bei der Evaluation von Angeboten politischer Bildung, PRIF Report 5/2021, Frankfurt/M, DOI: 10.48809/prifrep2105.
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- Herausforderungen politischer Bildung in der Schule: ein Dialog zwischen Praxis und Wissenschaft | 2021
Friedrich, Laura / Blum, Yvonne / Schlicht-Schmälzle, Raphaela / Schmidt, Sophia (2021): Herausforderungen politischer Bildung in der Schule: ein Dialog zwischen Praxis und Wissenschaft, PRIF Blog, 2.8.2021.
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- Governing Evaluations | 2021
Bressan, Sarah / Friedrich, Julia / Wagner, Marie (2021): Governing Evaluations. Internationally Shared Challenges in Evaluating Preventive Measures Against Extremism, PRIF Spotlight 9/2021, Frankfurt/M.
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- Evaluationsstrukturen gestalten | 2021
Bressan, Sarah / Friedrich, Julia / Wagner, Marie (2021): Evaluationsstrukturen gestalten. Herausforderungen in der Extremismusprävention im internationalen Vergleich, PRIF Spotlight 10/2021, Frankfurt/M.
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- Evaluationsbedarfe der Praxis | 2021
Koynova, Svetla (2021): Evaluationsbedarfe der Praxis. Ergebnisse einer Bedarfsabfrage im Präventionsfeld Islamistischer Extremismus, PRIF Spotlight 8/2021, Frankfurt/M.
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- Prävention von Rechtsextremismus | 2021
Quent, Matthias (2021): Prävention von Rechtsextremismus. Erfahrungen und Herausforderungen für Evaluation und wissenschaftliche Begleitung, PRIF Spotlight 7/2021, Frankfurt/M.
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- Evaluation im Kooperationskontext | 2021
Ruf, Maximilian / Walkenhorst, Dennis (2021): Evaluation im Kooperationskontext. Chancen zur Gestaltung der Zusammenarbeit von Sicherheitsbehörden und Zivilgesellschaft, PRIF Spotlight 3/2021, Frankfurt/M.
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- Mehr als Prävention | 2021
Schlicht-Schmälzle, Raphaela / Kroll, Stefan / Theis, Désirée (2021): Mehr als Prävention. Politische Bildung und Extremismusprävention: Schnittmengen und Herausforderungen, PRIF Spotlight 2/2021, Frankfurt/M.
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- Evaluation in der Extremismusprävention | 2020
Junk, Julian / Klöckner, Mona / Kroll, Stefan / Leimbach, Katharina / Schlicht-Schmälzle, Raphaela / Tultschinetski, Sina (2020): Evaluation in der Extremismusprävention. Chancen einer vielfältigen Landschaft nutzen, PRIF Spotlight 8/2020, Frankfurt/M.
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- Evaluation der Extremismusprävention | 2019
Junk, Julian (2019): Evaluation der Extremismusprävention. Zur Gestaltung von Qualitätssicherung und Erhöhung der Wirksamkeit, PRIF Spotlight 15/2019, Frankfurt/M.
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Partners
https://www.dipf.de/en?set_language=en
www.gppi.net
http://www.uni-bielefeld.de/ikg/
www.violence-prevention-network.de/en/
Donors
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